04.01.2013
"Noniin, sitten kiitos ja ratsailta", kailotan ja tuntilaiset laskeutuvat hymyillen hevostensa selästä.
"Hienostihan sait sen Monninkin menemään, vaikka alkuun oli todella kankeaa", kehaisen vielä Putella ratsastanutta pikkutyttöä. Tänään olin pitänyt pienryhmätunnin kolmelle tytölle. Normaaleita ratsastuskoulutuntejahan ei tänään edes ollut. Kolmikko lähtee taluttamaan perässäni poneja talliin. Tallissa näenkin Nadjan ja Jullen höpisemässä jostain Banskun karsinan edessä.
"Sussu hei, tuutko katto ku Banskulla on pieni haava oikees takasessa" Julle kysyy. Nyökkään ja varmistan vielä että tuntilaiset saavat ratsunsa karsinoihin hoidettaviksi. Livahdan Banskun karsinaan ja kävelen sen takajalan viereen. Kumarrun tarkistamaan haavaa.
"Ei se kauheen paha oo. Nadja vietkö sen pesariin ni voin neuvoo sulle miten se puhdistetaan. Julle autatko tuntilaisia?" sanon ja lähden kävelemään pesarille päin.
"Juu", Julle huikkaa ja käy tarkistamassa että kaikki on hyvin. Nadja taluttaa Banskun perässäni pesarille. Kun Bansku on kiinni pesarissa, otan letkun ja valutan vettä haavaan.
"Eli jos voit aina sillon kun oot tallilla niin pestä tän? Mä voin hoitaa pesun aina aamutallii tehdessä, mutta muuten", kysyn Nadjalta. Tyttö nyökkää ja hakee puhdistusaineen ja pintelin. Käärimme pintelin haavaan ja Bansku palautetaan karsinaan.
"Banskua voi liikuttaa kuitenkin ihan normisti", sanon vielä ja sanon heipat lähteville tuntilaisille.
"Julle, et haluis lähtee Jonnan kaa pitää mulle ja Etanalle seuraa maastoon? Sen jälkeen meen varmaan vielä Akun kanssa maneesiin ni tulee kaikki hevoset liikutettuu", naurahdan.
"Sopii mulle. Mä kävinkin ratsastaa Viuhdilla jo", ystäväni hymähtää. Suuntaamme siis yksäripuolelle. Etana ja Jonna olivat molemmat jo sisällä, sillä hain hevoseni aina päiväheiniksi sisälle syömään.
Saimme hevoset nopeasti valmiiksi Etanan temppuiluista huolimatta. Talutimme hevoset sitten tallipihaan.
"Jos meit ei kuulu parin tunnin sisäl, soittakaa jommal kummal", naurahdan tallin edustalla seisoville Hamalle, Jassulle ja Nadjalle. Nuo nyökkäävät ja itse pysäytän Etanan tallin edustalle. Ruuna pyörii ympärilläni häntä soihtuna. Läpsäytän sen lapaa raipalla ja johan ruuna seisahtuu. Rempseästi kapuan selkään ja heilutan jalustimet jalkaani. Otan ohjat käteeni ja hillitsen vauhdikasta hevostani. Jullen kavuttua rauhallisemman Jonnan selkään, lähdemme etenemään Jonna edelle, joskos se vaikka vähän rauhoittaisi sähköjänistänni.
"Vedetään ihan vauhdikas maasto lenkki ku tää on tämmönen pöhkö", sanon Jullelle. Heti käännyttyämme rauhallisemmalle metsätielle, kiristämme ohjia ja lähdemme ravaamaan tietä eteenpäin. Etana suorastaan liitelee eteenpäin pää pystyssä, eikä tunnu kuuntelevan pidätteitäni laisinkaan. Kokoan sitä kevyin ohjasottein ja vähitellen Etana hidastaa liitelytahtiaan hieman. Jonna ravaa edessämme perusrauhallisesti, mutta kokoajan kuulolla. Melko pitkän alamäen ajaksi hidastamme käyntiin.
"Ei vitsit, Jonna on ihanampi mitä muistin", Julle sanoo hymyillen. Tyttö ei ole ratsastanut tammalla vielä kertaakaan tänä lyhyenä aikana minkä Jonnan olen omistanut. Ennen kun myin tamman, Julle hoitelikin sitä melko aktiivisesti. Hetken kuluttua saavumme pitkälle ja tasaiselle suoralle, jossa on laukan aika. Jonna lähtee edessämme vauhdikkaaseen laukkaan ja Etana singahtaa perään takapäätään heitellen. Kiristän hieman ohjia ja saan pukittelun loppumaan. Naurahdan ääneen ja laukkasuoran lopulla saan tehdä kaikkeni että Etana hidastaa raviin. Ravailemme vielä vähän matkaa ennenkuin hidastamme käyntiin.
Saavumme takaisin tallille hikisten ratsujemme kanssa. Tallipihassa taputan iloisena Etanan kaulaa ja laskeudun maan tasalle. Löystän satulavyötä ja talutan ruunan sisään. Julle saapuu Jonnan kanssa perässämme. Viemme hevoset talliin ja nappaan Etanalta ripeästi varusteet pois. Vien varusteet varustehuoneeseen ja palaan karsinalle hieman jo likaisen fleeceloimen kanssa. Harjaan ensin Etanan piikkisualla läpi, ennenkuin laitan fleeceloimen sen päälle. Julle loimittaa Jonnan ja lähdemme yhdessä viemään hevosia ulos tarhaan. Aku onkin vielä sisällä päiväheinien jäljiltä, joten menemme Jullen kanssa takaisin yksäritallin puolelle.
"Jos hyppäisin Akulla vähän, niin tulisitko esteit nostelee?" kysyn Jullelta virnistäen.
"Sopii hyvin. En ookkaa nähny Akuu viel esteil", tuo naurahtaa.
Jullen kanssa varustamme Akun valmiiksi ja lähdemme suuntaamaan kohti maneesia. Maneesiin saavuttuamme, Julle alkaa kokoamaan pitkän sivun vierustalle kolmen esteen sarjaa. Sarjan esteet korkenevat loppua kohti, eli aluksi 50-60-70cm ja lopuksi olisi tarkoitus kokeilla vielä hieman isompana. Itse kapuan jo suloisen nuorukaiseni selkään ja alan melko reippaasti verryttelemään hevostani esteille. Aloitan ihan vain jumppaamaan Akua pääty-ympyrällä ravaillen. Taivutan oria huolella ja sillä onkin vauhtia kumman paljon. Jonkin verran ori kyttäilee esteitä, mutta muuten liikkuu todella mukavasti. Otan vielä ympyrällä laukkaa molempiin suuntiin, ennenkuin alan ohjaamaan Akua esteelle. Ensimmäisellä yrityksellä hyppypaikat ovat hieman hukassa, mutta muuten Aku hyppää kovaa ja korkealta. Ori on loistava estelupaus, vaikka sillä ei ole paljoon vielä hypätty. Seuraavalla yrityksellä hyppääminen sujuu jo paljon paremmin. Hyppään muutamaan otteeseen vielä tällä korkeudella, ennenkuin Julle nostaa kaikkia esteitä 20cm korkeammiksi niin, että viimeinen on 90cm korkea. Aku selvästikkin huomaa korkeuden lisääntymisen ja se ottaa hyppyihin enemmän ponnistusvoimaa. Pysyn hypyissä hyvin mukana ja sarjan jälkeen taputan innoissani Akua. Ori on loistava esteille ja pääsemme varmasti kilparadoillakin pitkälle. Alan loppuverkkaamaan, sillä en viitsi hypätä liikaa näin nuorella hevosella.
Talliin paluttamme nappaan Akulta varusteet pois. Ori katselee minua lempeillä silmillään ja tarkkailee uteliaasti muitakin tallin tapahtumia. Samassa talliin astelee sisään Satu, ystäväni jo pitkän ajan takaa. Julle katsoo tuota hetken ihmeissään ja kiekaisee.
"Satu säki täällä?" tyttö hämmästelee.
"Jep. Tää heppa on mun ja kysyin sitten Suskilta tallipaikkaa", Satu naurahtaa. Nainen on ainut joka kutsuu minua silloin tällöin Suskiksi. Itse pidän siitä nimestä melkein enemmän kuin Sussusta, mutta sussuun olen tottunut. Julle hepuloi ja alkaa esittelemään kaikkea tuolle innoissaan. Naurahdan ja nappaan Akun karsinan ovessa olevasta loimitelineestä sadeloimeen, jonka heitän knapstrupini selkään. Vien varusteet varustehuoneeseen ja palaan karsinoille. Lähden sitten viemään Akua tarhaan samalla kun Julle esittelee Sadulle paikkoja.
by; Sussu