Metsäkeijun Ratsastuskoulu
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Metsäkeijun Ratsastuskoulu

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Ocean Breeze "Aku" (yksityinen)

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Empty Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) To Loka 17, 2013 1:15 am

Sussu

Sussu
Admin

Ocean Breeze "Aku" *Finest Foal*
Knabstrupinhevonen, ori
16.7.2013, 3v
Helppo A, 100cm
Omistaja, Sussu VRL-12636

Hoitaessa ori on varsin kiltti, mutta uteliastakin uteliaampi! Jo se, että laitat kätesi taskuun, on Aku heti tutkimassa sitä kanssasi herkkujen toivossa, joten kaikki namit kannattaa pitää visusti piilossa, tai niitä ei enää hetken kuluttua ole ollenkaan. Hyvin usein Aku haluaa haistella ja välillä jopa yrittää maistellakin harjaa ennenkuin sillä ruvetaan harjaamaan, mutta antaa harjata ongelmitta. Kavioita puhdistaessa ensimmäinen kavio tuottaa yleensä hoitajalle päänvaivaa, sillä jalka ei meinaa aina nousta maasta, mutta kun ensimmäisen kavion saa puhtaaksi, loput nousevat paljon keveämmin. Varustaessa ei ole ongelmia, mitä nyt ori saattaa hieman osoittaa mieltään luimistelemalla, kun on aika kiristää satulavyö.

Ratsastaessa Aku kuuntelee ratsastajaansa erinomaisesti, tosin esteillä vauhtia ja innostuneisuutta kyllä riittää vaikka kuinka. Välillä ratsastaja joutuu pidättämään Akua kunnolla, jotta tämä ei ryntäisi esteelle liian vauhdikkaasti. Ratsastajaansa mielellään miellyttävä Aku on estehyppelöissä sen verran loistava estehevonen, että antaa anteeksi ratsastajan tekemät virheet. Tarkoitan siis, että jos esteelle lähestyy vinosti tai askeleiden sovittaminen esteiden väliin on huono, ori kyllä tekee pyydetyn ja ylittää esteen mukisematta. Yleisesti Aku hyppää suurella ilmavaralla ja esteet ylittyvätkin kauniisti ja tasapainoisesti. Koulua ori menee hieman "lötkösti", mutta liikkuu kuitenkin kiltisti eteenpäin ja kuuntelee tuttuun tapaansa apuja tarkasti. Sille pitää kuitenkin antaa mahdollissimman paljon tehtävää, jotta homma ei menisi ihan yksitoikkoiseksi. Koulukiemurat luonnistuvat Helppoon A:han asti, mutta Aku kilpailee pääosin Helppo B luokissa. Maastossa ori on hyvin mielikuvituksellinen tapaus.. Ratsastajan tulee olla kokenut hevosten käsittelijä, joka ei ihan pienistä säpsähdyksistä ja poukkoiluista säikähdä. Sellainen, joka saa palautettua orin takaisin maan pinnalle, kun tilanne sitä vaatii.

https://metsakeiju.palstani.com

2Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Empty Vs: Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) To Loka 17, 2013 1:16 am

Sussu

Sussu
Admin

17.10.2013 Aku muuttaa
"Äläs nyt sähellä poika", virnistän ja läpsäytän kevyesti kolmivuotiaan oripojan kaulaa. Odottelen parhaillani että isä saa trailerin kuntoon. Olen päättänyt viedä Akun laadukkaampaan ympäristöön asumaan, eli herra muuttaa vasta perustettuun ratsastuskouluuni. Nyt kun orilla on ratsastuskoulutus aloitettu, olisi hyvä että saisimme talvellakin treenata kunnolla, onhan ratsastuskoulullani maneesi. Hetken kuluttua isäni huikkaa olevansa valmis, joten ratsastuskouluni tallityttö Julle heittää loimen Akun selkään ja kiinnittää remmit. Tyttö laittaa orille vielä kuljetussuojat ja talutan sitten kirjavan Akun trailerin luokse. En ole Akua ennen kuljettanut, joten tapaus hieman jännittää. Isäni laskee trailerin takasillan ja avaa takapuomin. Talutan Akun sisälle ja se seuraa minua kiltisti. Julle ja isäni laittavat takapuomin ja -sillan kiinni, jolloin Aku hieman hermostuu, mutta rauhoittuu nopeasti saatuaan heinäverkon nenänsä eteen. Kiinnitän trailerissa olevat narut Akun riimuun ja livahdan sitten ulos. Suljen etuoven ja menen Jullen seuraksi auton takapenkille.

Noin tunnin päästä saavumme Metsäkeijun ratsastuskoulun edustalle. Tallista äitini kipittää jo ulos, hän ei ole edes nähnyt Akua vielä, vaikka se on ollut minulla jo melko kauan. Tervehdin tuota ja ilmoitan että Aku tulisi ottaa heti ulos. Niimpä livahdan etuovesta sisälle traileriin ja nappaan Akun riimunnarun päähän. Isäni ja Julle ovat jo avaamassa trailerin takasiltaa, joten livahdan etupuomin toiselle puolelle Akun seuraksi. Ilmoitan olevani valmis ja takasilta lasketaan alas. Aku on heti ryntäämässä ulos, mutta kiellän sitä peruuttamasta. Kun takapuomi on avattu, annan Akun peruuttaa ulos rauhallista vauhtia. Ori pörhistelee ja ravaa pari kierrosta ympärilläni. Tarhasta lämppäriruuna Dyan hirnahtaa sille kimeästi. Olenkin päättänyt, että Aku saa toistaiseksi tarhata kahdestaan Dyanin kanssa.
"Julle! Heitäk Dyanin tonne nelostarhaan ni tuon tänki sinne?" huikkaan ystävälleni joka nyökkää ja lähtee siirtämään lämminveristä.

Kun Dyan on nelostarhassa, talutan Akun sen edustalle ja Julle nappaa orilta kuljetusvermeet pois. Päästän Akun Dyanin seuraksi ja pojat vaikuttavat tulevan ihan hyvin toimeen. Hyvä juttu! Lähdemme Jullen kanssa viemään Akun varusteita varustehuoneen kaappiin. Käyn samalla viemässä yksärikäytävän ykköskarsinalle Akun nimikyltin.

Sussu ja Aku 1hm

3Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Empty Vs: Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Ke Marras 13, 2013 9:01 am

Sussu

Sussu
Admin

13.11.2013
"Sooh", hyssyttelen poukkoilevaa oriani. Aku säikähti jotakin kolahdusta terhojen reunustalla. Tiukennan otettani hevoseni riimunnarussa ja talutan sen tarhan portille. Hätyttelen Maken ja Väksyn kauemmas, jotta saan Akun ulos tarhasta. Kello on jo puoli kahdeksan, mutta en ennen tunteja ehtinyt Akua liikuttaa. Väksy, Make ja Sisu ovat vielä ulkona, sillä ne eivät tänään tunneille menneet. Pitääkin pyytää joku hakemaan hevoset sisälle. Talutan Akun talliin ja livahdamme ovesta sisään. Näenkin Kamun karsinalla ruunan uuden hoitajan Carpon.
"Tervehdys vain", virnistän tuolle samalla kun talutan Akun tuntsarikäytävän päähän. Talutan sitten Akun ovesta yksäreiden puolelle mistä pongaankin Jullen.
"Hei tuutko mun kans hakee Väksyn, Maken ja Sisun sisäl?" kysyn ystävältäni joka nyökkää myöntävästi. Jätän Akun karsinaan ja lähdemme Jullen kanssa tarhoille. Muut hevoset onkin viety jo sisään. Saavumme nelostarhan eteen.
"Jos sä otat Väksyn, ni mä nappaan Sisun ja Maken?" ehdotan Jullelle.
"Juu, sopiihan se", tyttö virnistää ja nappaa vihreän riimunnarun käsiinsä. Itse otan tallin oripoikien narut ja menemme tarhaan. Orit tulevat kiltisti luokseni. Odotan että Julle saa Väksyn kiinni, niin talutan kaksikon portille. Jätän portin auki ja talutan kaksi vanhaa kilpahevosta ulos. Julle tulee perässä säheltävän Väksyn kanssa. Saavumme talliin.
"Carpo. Viittitkö ottaa tän? Se majailee tos karsinassa", huikkaan uudelle hoitajatytöllemme ja ojennan hänelle Maken narun. Tyttö nyökkää ja vie orin paikalleen samalla kun itse taistelen temppuilevan Sisun kanssa. Hetkessä saan kuitenkin orin karsinaan ja suljen karsinan oven.

Hoidimme Jullen kanssa Viuhdin ja Akun valmiiksi, jonka jälkeen suuntasimme ratsuinemme maneesiin. Maneesissa kapuan Akun selkään jakkaran päältä ja annan orille löysän ohjan. Se saa kävellä maneesia ympäri rennossa käynnissä. Viuhti kyttäilee kulmia ja Julle joutuu heti kokoamaan ohjat, että tytön hevonen ei singahtaisi ulos pöksyistään. Alkukäyntien jälkeen kokoan ohjat ja alan taivutella Akua ympyröilä ja erillaisilla taivutuksilla. Ori tuntuu miellyttävältä ratsastaa ja se on kevyt edestä. Vähitellen alan ottamaan ravissa kolmikaarista kiemurauraa, jotta saan molemmat suunnat nopeasti vertymään. Otamme muutamat hyvät käynti-ravi siirymiset ja aloitamme laukkailut. Laukkaan Akun kanssa suurta keskiympyrää. Ori laukkasi todella siististi, eikä sähellellyt lainkaan turhia. Molempiin suuntiin laukattuamme otin loppuravit hieman löysemmällä ohjalla, jonka jälkeen annoin Akun kävellä. Jullekin aloitti loppukäynnit jo rentoutuneen Viuhdin kanssa.

Tallissa riisuin Akulta varusteet ja hain sille varustehuoneesta fleeceloimen. Kevyt hiki oli orille tullut, joten loimi oli hyvä lämmitin. Lisäksi annoin orille palkkioksi pari porkkanaa. Tämän jälkeen oli aika aloittaa iltatallin teko. Julle joutui jo lähtemään, mutta vanhempani auttoivat, joten nopeasti oli sekin homma hoidettu, vaikka tallissa asuu tällä hetkellä 24kaviollista.

Sussu ja Aku 2hm

4Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Empty Vs: Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) La Tammi 04, 2014 11:27 am

Sussu

Sussu
Admin

04.01.2013 
"Noniin, sitten kiitos ja ratsailta", kailotan ja tuntilaiset laskeutuvat hymyillen hevostensa selästä. 
"Hienostihan sait sen Monninkin menemään, vaikka alkuun oli todella kankeaa", kehaisen vielä Putella ratsastanutta pikkutyttöä. Tänään olin pitänyt pienryhmätunnin kolmelle tytölle. Normaaleita ratsastuskoulutuntejahan ei tänään edes ollut. Kolmikko lähtee taluttamaan perässäni poneja talliin. Tallissa näenkin Nadjan ja Jullen höpisemässä jostain Banskun karsinan edessä. 
"Sussu hei, tuutko katto ku Banskulla on pieni haava oikees takasessa" Julle kysyy. Nyökkään ja varmistan vielä että tuntilaiset saavat ratsunsa karsinoihin hoidettaviksi. Livahdan Banskun karsinaan ja kävelen sen takajalan viereen. Kumarrun tarkistamaan haavaa. 
"Ei se kauheen paha oo. Nadja vietkö sen pesariin ni voin neuvoo sulle miten se puhdistetaan. Julle autatko tuntilaisia?" sanon ja lähden kävelemään pesarille päin. 
"Juu", Julle huikkaa ja käy tarkistamassa että kaikki on hyvin. Nadja taluttaa Banskun perässäni pesarille. Kun Bansku on kiinni pesarissa, otan letkun ja valutan vettä haavaan. 
"Eli jos voit aina sillon kun oot tallilla niin pestä tän? Mä voin hoitaa pesun aina aamutallii tehdessä, mutta muuten", kysyn Nadjalta. Tyttö nyökkää ja hakee puhdistusaineen ja pintelin. Käärimme pintelin haavaan ja Bansku palautetaan karsinaan. 
"Banskua voi liikuttaa kuitenkin ihan normisti", sanon vielä ja sanon heipat lähteville tuntilaisille. 
"Julle, et haluis lähtee Jonnan kaa pitää mulle ja Etanalle seuraa maastoon? Sen jälkeen meen varmaan vielä Akun kanssa maneesiin ni tulee kaikki hevoset liikutettuu", naurahdan. 
"Sopii mulle. Mä kävinkin ratsastaa Viuhdilla jo", ystäväni hymähtää. Suuntaamme siis yksäripuolelle. Etana ja Jonna olivat molemmat jo sisällä, sillä hain hevoseni aina päiväheiniksi sisälle syömään. 

Saimme hevoset nopeasti valmiiksi Etanan temppuiluista huolimatta. Talutimme hevoset sitten tallipihaan. 
"Jos meit ei kuulu parin tunnin sisäl, soittakaa jommal kummal", naurahdan tallin edustalla seisoville Hamalle, Jassulle ja Nadjalle. Nuo nyökkäävät ja itse pysäytän Etanan tallin edustalle. Ruuna pyörii ympärilläni häntä soihtuna. Läpsäytän sen lapaa raipalla ja johan ruuna seisahtuu. Rempseästi kapuan selkään ja heilutan jalustimet jalkaani. Otan ohjat käteeni ja hillitsen vauhdikasta hevostani. Jullen kavuttua rauhallisemman Jonnan selkään, lähdemme etenemään Jonna edelle, joskos se vaikka vähän rauhoittaisi sähköjänistänni. 
"Vedetään ihan vauhdikas maasto lenkki ku tää on tämmönen pöhkö", sanon Jullelle. Heti käännyttyämme rauhallisemmalle metsätielle, kiristämme ohjia ja lähdemme ravaamaan tietä eteenpäin. Etana suorastaan liitelee eteenpäin pää pystyssä, eikä tunnu kuuntelevan pidätteitäni laisinkaan. Kokoan sitä kevyin ohjasottein ja vähitellen Etana hidastaa liitelytahtiaan hieman. Jonna ravaa edessämme perusrauhallisesti, mutta kokoajan kuulolla. Melko pitkän alamäen ajaksi hidastamme käyntiin. 
"Ei vitsit, Jonna on ihanampi mitä muistin", Julle sanoo hymyillen. Tyttö ei ole ratsastanut tammalla vielä kertaakaan tänä lyhyenä aikana minkä Jonnan olen omistanut. Ennen kun myin tamman, Julle hoitelikin sitä melko aktiivisesti. Hetken kuluttua saavumme pitkälle ja tasaiselle suoralle, jossa on laukan aika. Jonna lähtee edessämme vauhdikkaaseen laukkaan ja Etana singahtaa perään takapäätään heitellen. Kiristän hieman ohjia ja saan pukittelun loppumaan. Naurahdan ääneen ja laukkasuoran lopulla saan tehdä kaikkeni että Etana hidastaa raviin. Ravailemme vielä vähän matkaa ennenkuin hidastamme käyntiin. 

Saavumme takaisin tallille hikisten ratsujemme kanssa. Tallipihassa taputan iloisena Etanan kaulaa ja laskeudun maan tasalle. Löystän satulavyötä ja talutan ruunan sisään. Julle saapuu Jonnan kanssa perässämme. Viemme hevoset talliin ja nappaan Etanalta ripeästi varusteet pois. Vien varusteet varustehuoneeseen ja palaan karsinalle hieman jo likaisen fleeceloimen kanssa. Harjaan ensin Etanan piikkisualla läpi, ennenkuin laitan fleeceloimen sen päälle. Julle loimittaa Jonnan ja lähdemme yhdessä viemään hevosia ulos tarhaan. Aku onkin vielä sisällä päiväheinien jäljiltä, joten menemme Jullen kanssa takaisin yksäritallin puolelle. 
"Jos hyppäisin Akulla vähän, niin tulisitko esteit nostelee?" kysyn Jullelta virnistäen. 
"Sopii hyvin. En ookkaa nähny Akuu viel esteil", tuo naurahtaa. 
Jullen kanssa varustamme Akun valmiiksi ja lähdemme suuntaamaan kohti maneesia. Maneesiin saavuttuamme, Julle alkaa kokoamaan pitkän sivun vierustalle kolmen esteen sarjaa. Sarjan esteet korkenevat loppua kohti, eli aluksi 50-60-70cm ja lopuksi olisi tarkoitus kokeilla vielä hieman isompana. Itse kapuan jo suloisen nuorukaiseni selkään ja alan melko reippaasti verryttelemään hevostani esteille. Aloitan ihan vain jumppaamaan Akua pääty-ympyrällä ravaillen. Taivutan oria huolella ja sillä onkin vauhtia kumman paljon. Jonkin verran ori kyttäilee esteitä, mutta muuten liikkuu todella mukavasti. Otan vielä ympyrällä laukkaa molempiin suuntiin, ennenkuin alan ohjaamaan Akua esteelle. Ensimmäisellä yrityksellä hyppypaikat ovat hieman hukassa, mutta muuten Aku hyppää kovaa ja korkealta. Ori on loistava estelupaus, vaikka sillä ei ole paljoon vielä hypätty. Seuraavalla yrityksellä hyppääminen sujuu jo paljon paremmin. Hyppään muutamaan otteeseen vielä tällä korkeudella, ennenkuin Julle nostaa kaikkia esteitä 20cm korkeammiksi niin, että viimeinen on 90cm korkea. Aku selvästikkin huomaa korkeuden lisääntymisen ja se ottaa hyppyihin enemmän ponnistusvoimaa. Pysyn hypyissä hyvin mukana ja sarjan jälkeen taputan innoissani Akua. Ori on loistava esteille ja pääsemme varmasti kilparadoillakin pitkälle. Alan loppuverkkaamaan, sillä en viitsi hypätä liikaa näin nuorella hevosella. 

Talliin paluttamme nappaan Akulta varusteet pois. Ori katselee minua lempeillä silmillään ja tarkkailee uteliaasti muitakin tallin tapahtumia. Samassa talliin astelee sisään Satu, ystäväni jo pitkän ajan takaa. Julle katsoo tuota hetken ihmeissään ja kiekaisee. 
"Satu säki täällä?" tyttö hämmästelee. 
"Jep. Tää heppa on mun ja kysyin sitten Suskilta tallipaikkaa", Satu naurahtaa. Nainen on ainut joka kutsuu minua silloin tällöin Suskiksi. Itse pidän siitä nimestä melkein enemmän kuin Sussusta, mutta sussuun olen tottunut. Julle hepuloi ja alkaa esittelemään kaikkea tuolle innoissaan. Naurahdan ja nappaan Akun karsinan ovessa olevasta loimitelineestä sadeloimeen, jonka heitän knapstrupini selkään. Vien varusteet varustehuoneeseen ja palaan karsinoille. Lähden sitten viemään Akua tarhaan samalla kun Julle esittelee Sadulle paikkoja. 

Sussu ja Aku 3hm

5Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Empty Vs: Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Ma Tammi 13, 2014 9:55 am

Sussu

Sussu
Admin

13.01.2014 Maastoa vetämässä

Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Akuuu111_zpsc6a28a41

Akun kanssa vedettiin hoitajille ja yksityisten omistajille suunnattu maastolenkki. Orilla oli vauhtia varsin paljon ja laukkasuorilla tykitettiin ihan täysiä. Käsistä ei kuitenkaan lähtenyt:) 

Sussu ja Aku 4hm

6Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Empty Vs: Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) To Helmi 13, 2014 8:54 am

Sussu

Sussu
Admin

13.02.2014

Ocean Breeze "Aku" (yksityinen) Sussuaku_zpsb249fed8

Akun kanssa poseeraamassa Wink

Tämmösii posekuvii saattaa tulla muistakin myöhemmin!

Sussu ja Aku 5hm

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa