Hölyttelin puolijuoksua tallille päin puhelin kourassa. Tie oli hieman liukas ja meinasin lentää siinä kokoajan nurin. Saapuessani tallin pihaan kuulin maneesista ääniä. Kiiruhdin kurkkaamaan maseesiin kuka siellä oli. Kurkkasin oven raosta ja huomasin Nadjan Banskun kanssa sisällä puuhailemassa liinan kanssa jotain, ilkeisesti juoksutteli Baskua.
-Moips, huikkasin tälle.
-Hui..Moii, tyttö säikähti ja virnisti vastauksen.
- Ootko sää juoksuttamas Banskuliiniä? Kysyin tältä ja astuin oven raosta sisään.
- Juu sellanen ois tarkotus. Tyttö vastasi ja käänsi katseensa Baskuun.
- Ota tällee liina nii se ei roiku tos ja sää et kompastu siihen. Neuvoin tätä ja kietaisin ylimääräisen liinan pätkän kiepiksi.
- Okei. Nadja jatkoi nyt juoksuttamista.
Hetken seurailtuani poistuin maneesistan ja tallustelin talliin missä Sussu oli käytävän lakaisu puuhissa.
-Moii. Tervehdin sisääntultuani
-Moi, aattelikkos tänään Viuhtii liikutella. Tyttö kysyi, mutta ei niin normaalilla äänensävyllä. Aavistin, että hänellä oli jotain hampaankolossa.
-Juu kyl mää aattelin.
- Oisiks sää millää voinu talutella Laraa hetken? Sussu virnisti.
-Juu kyl mää voin. Mää teen sen nyt heti alta pois.
-Kiitti paljon Julle. Sussu huusi perääni kun olin jo varustehuoneen ovella.
Harjailin Laran pikaisesti ja laitoin tälle liinan kiinni. Tallustelin maneesille tyttö perässä ja kiskaisin suuren punaisen oven auki. Maneesi oli aivan tyhjillään, onneksi. Lähdin Laran kanssa laahaamaan maneesia ympäri vaihtaen suuntaa ja tein jonkinmoisia ympyröitäkin.
Laran heittettyäni ulos nappasin samalla Viuhtin mukaan sisälle. Tulimme yksäripuolelle missä ei ollut ketään. Tuuppasin Viuhdin karsinaansa ja kurkkasin tuntsaripuolella missä oli häärimässä Sussu ja muutama muu tyttö. Mahdollisesti Carpo ja Hama.
Varustin Viuhdin ja kiirehdin maneesille. Kello näytti varttiavaille kuutta, joten minun täytyisi ratsastaa Viuhti nopeasti. Maneesiin päästyäni kiristin satulavyötä ja hyppäsin satulaan. Tyrkkäsin jalkkarit jalkaan ja lähdin löntystelemään herrani kanssa. Poika tuijotteli maneesin keskellä olevaa pystyä ja liikkui liiankin energisesti eteen.
-Hei pörr ukko! Tiukensin ohjia ja rauhoittelin tätä.
Ratsastelin taivuttaen Viuhdin joka askellajissa, kunnes minun piti lähteä jo pois maneesista. Käänsin pojan keskemmälle ja laskeuduin alas. Nostin jalustimet ja kiristin vyön.
Olin pikaisesti ottamassa Viuhtia pois kun sisälle asteli Carpo Dustyn kanssa. Puolijuoksua säntäilin ympäri tallia vieden ukon kamppeita. Viimein olin valmis ja lähdin ulos missä minua odotti jo kyyti.
// Kiva ja selkeä tarina Kiitos Laran liikuttelusta! - Sussu