07.12.2013 Ratsukoulutus
Nostin rauhallisesti puhellen satulan Laran selkään. Se ei reagoinut siihen ollenkaan, vaan katseli minua suurilla silmillään. Tästä oli tullut nurukaiselle jo perusarkea, sillä sitä oli juoksuteltu muutamaan otteeseen satula selässä. Tänään olisikin sitten aika oppia uusi asia, nimittäin ratsastajan kantaminen selässä. Olin saanut Jullen avukseni taluttamaan Laraa, sillä itse tahdon olla se, joka kiipeää ratsaille. Taputan vajaakasvuisen suomenhevosen kaulaa ja kiinnitän satulavyön. Julle saapuukin samalla hetkellä talliin, mukanaan innokas ponityttö Nadja.
- Nadja halus tulla kuvaa, Julle naurahtaa ja Nadja punastuu hieman. Naurahdan myös.
- Sopiihan se, hymyilen ja nappaan karsinan ulkopuolelta Laran suitset. Nostan ohjat tamman kaulalle ja tottuneesti suitsin ratsuni. Huomaan karsinan ulkopuolelle kokoontuneen pienen hoitajalauman.
- Sopiiko et kaikki ei kuitenkaan tuu kattoo ettei tää hermostu? kysyn hoitajilta naurahtaen pienesti. Nuo päästävät myöntyviä äännähdyksiä ja hajaantuvat hoitohevostensa luokse. Otan Jullelta kypäräni ja kiinnitän juoksutusliinan Laran kuolaimiin ja lähden taluttamaan tammaa ulos. Julle ja Nadja seuraavat perässäni pirteästi jutustellen. Saavumme maneesiin, jossa näenkin Carpon ja Dustyn.
- Moi Carpo! Sopiiko että meet sielä toisessa päädyssä ku meillä alkaa nyt ratsukoulutus? kysyn ystävällisesti. Carpo nyökkää ja ohjaa Dustyn toiseen päätyyn ympyrälle. Itse taluttelen Laraa jonkin aikaa ympyrällä, ennenkuin käsken sen liinan päähän. Jään itse ympyrän keskelle ja pyydän Laran raviin.
Kun juoksuttelu sujuu, pysäytän Laran ja huikkaan Jullen luokseni. Lara käyttäytyi juoksuttaessa todella hienosti. Itse kipaisen hakemaan jakkaran, jonka asetan Laran viereen. Nuori tamma mulkoilee sitä suurilla silmillään. Itse nousen jakkaralle ja puhelen Laralle rauhallisesti. Silittelen sen kaulaa ja nostan vähitellen jalkani jalustimeen. Ponnistan rauhallisesti ja aivan hitaasti nostan oikean jalkani Laran selän ylitse ja istahdan sen selkään. Nappaan toisenkin jalustimen jalkaani ja kehun Laraa. Seisoskelemme siinä paikallamme ja Lara saa totutella lisäpainoon selässään. Se ei tunnu olevan moksiskaan, joten lähdemme liikkeelle. Puristan pohkeeni ihan kevyesti tamman kylkiin sanoen samalla "käynti". Lara lähtee kävelemään Jullen vieressä melko vauhdikkaasti. Nadja napsii kuvia hymyssä suin. Kävelemme muutaman kierrosta ympäri ja päätämme kokeilla pitkän sivun verran ravia. Itse pyrin istumaan selässä rauhassa. Lara lähtee ravaamaan vauhdilla, muttei hätiköi turhia mihinkään suuntaan. Ravista käyntiin siirtymisen hoidamme niin, että itse pidätän pienesti ohjista. Se jo riittää ja Lara siirtyy tasaiseen käyntiin. Kehun tammaa ja otamme pysähdyksen kokeeksi. Kävelemme sen jälkeen vielä pari kierrosta ja laskeudun alas kehuen Laraa. Tamma käyttäytyi paremmin kuin oletin ja uskon että ajan myötä siitä tulee hyvä tuntihevonen.
Palaamme Laran kanssa talliin ja kaikki haluavat tietää miten meni.
- Lara oli aivan super. Se liikku tosi reippaasti ja käyttäyty hyvin, kerron hymyillen samalla, kun Nadja esittelee ottamiaan kuvia. Otan Laralta varusteet pois ja tiputan tamman ruokakuppiin muutamat porkkananpalat. Vien varusteet paikoilleen ja palaan takaisin Laran toppaloimen kanssa. Ilma on kylmentynyt lähiaikoina todella paljon ja pakkastakin on nykyään jo reippaammin. Huomaan samalla että Mette katselee loimia hieman hämmentyneenä.
- Eli siis mitkä loimet laitan Dyanille nyt ku se on klipattu? tyttö kysyy minulta.
- Toppaloimi riittää. Mut kiinnitä siihen vaikka toi fleece kaulakappale, vastaan hymyillen ja osoitan Lennin karsinan edessä riippuvaa fleeceloimea. Suokkiputte saa luvan lainata kaulakappalettaan. Mette nyökkää ja alkaa loimittaa hoitohevostaan, jota hän oli harjaillut. Menen toppaloimen kanssa Laran karsinalle ja loimitan tamman. Kiinnitän klipsut ja nappaan Jullen ojentaman riimun laittaen sen sitten Laran päähän. Klipsautan riimunnarun kiinni ja lähdemme Jullen kanssa viemään tammaa tarhaan. Lara kävelee vieressäni pirteästi ja energisesti. Se pörhistelee itseään kun kävelemme tarhojen välistä. Naurahdan pienesti. Kun Lara on tarhassa, palaamme Jullen kanssa talliin ja itse menen selailemaan tuntilistoja tallihuoneeseen.
by; Sussu