Metsäkeijun Ratsastuskoulu
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Metsäkeijun Ratsastuskoulu

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Jäinen Laululintu "Lara"

2 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Jäinen Laululintu "Lara"  Empty Jäinen Laululintu "Lara" Su Marras 03, 2013 9:04 am

Sussu

Sussu
Admin

Jäinen Laululintu "Lara"
Suomenhevonen, tamma (3v)
Rautias, 154cm
Koulutetaan

- Vain tallin henkilökunta saa käsitellä
- Jos kova pakkanen, toppaloimi ulos
- Jos kova sade, sadeloimi ulos
- tarhatessa riimu pois



Viimeinen muokkaaja, Sussu pvm Su Helmi 02, 2014 6:32 am, muokattu 1 kertaa

https://metsakeiju.palstani.com

2Jäinen Laululintu "Lara"  Empty Vs: Jäinen Laululintu "Lara" Su Marras 03, 2013 9:24 am

Sussu

Sussu
Admin

03.11.2013 Ajo-opetusta

Ajovermeet on nyt Laralla niskassa ja lähden taluttamaan nuorukaista ulos tallista. Isäni odottaa jo ulkona kärryjen kanssa. Laraa on ajettu jo muutamia kertoja ja nyt olemme lähdössä toista kertaa tielle ajamaan. Julle on lupautunut mukaan, siltä varalta että jotain sattuisi. Lara on kuitenkin käyttäytynyt kärryjen erässä oikein mallikkaasti, joten uskallamme luultavasti ravatakkin ihan pienen matkan. Suunnitelmissa on ajaa melkoisen lyhyt lenkki, sillä Lara on vielä niin nuori, eikä jaksa kauheaa rasitusta. Muutama tallityttö katselee uteliaasti, kun isäni kiinnittää kärryt nuoren suomenhevosen perään. Samaan aikaan Julle livahtaa tallista ulos tuoden mukanaan meille molemmille kypärät. Itse istahdan jo kärryjen kyytiin ja Jullekin tulee viereeni. Isäni taluttaa Laraa pari kierrosta pihassa ja ohjaa meidät sitten tielle.

Annan Laran kävellä melko löysällä ohjalla, jotta mukava tunnelma säilyy. Lara on vielä todella herkkä suustaan, eikä se oikein pidä kireästä ohjasotteesta. Isäni jää tallipihaan katselemaan menoamme. Jo heti alkumatkasta ohitsemme menee ja Lara vain hieman reipastaa tahtiaan ja pöristelee. Puhelen sille rauhoittavasti kärryistä käsin. Julle ja minä pysymme kokoajan varuillamme, ajammehan kuitenkin vasta kaksi vuotiasta nuorukaista. Kehun myös Laraa lähes taukoamatta. Käännymme sitten hiljaiselle pikkutielle, jossa meitä vastaan käveleekin tutun ravitallin omistaja.
"Onko tytöt varsaa opettamassa?" mies kysyy naurahtaen.
"Kyllä vain. Tää on meijä Lara. Ens vuon alkaa ratsukoulutus", vastaan pirteästi.
"Millasestas suvusta tulee? Ette siis ravuriks aijo kouluttaa kuitenkaan?", mies utelee.
"Joo, ei pelkäks ravuriks ajateltu. Ois kyl haaveis alkaa pitää ajo-opetustuntei Metsäkeijuski, mut ratsuks aateltiin. Vanhemmilla ajettu, mut ei nekään ravureita ole", kerron tasaisella äänellä.
"Noh, mutta mun pitää jatkaa matkaa", äijän käppyrä naurahtaa ja menee menojaan. Kehun Laraa, joka oli seisoskellut keskustelun ajan kiltisti aloillaan. Naurahdamme Jullen kanssa yhteen ääneen ja jatkamme matkaa. Naksautan kieltäni ja annan Laran lähteä ravaamaan. Nuori tammaneitonen ravaa pää pystyssä metsän ääniä kuunnellen. Jonkin matkan kuluttua siirrän tamman taas käyntiin ja jatkamme kävellen takaisin tallille.

"Julle, voitko sä hoitaa Laran pois, ku mun pitää mennä viel ratsastaan Akullaki", kysyn ystävältäni.
"Totta kai! No problem", tyttö naurahtaa ja ojennan sitten Laran ohjat tuolle. Tuo jää tuntsaripuolelle nuorukaisemme kanssa, samalla kun itse menen yksäripuolelle paapomaan Knabstrupinhevosoriani.

by. Sussu

https://metsakeiju.palstani.com

3Jäinen Laululintu "Lara"  Empty Vs: Jäinen Laululintu "Lara" Ke Marras 06, 2013 6:46 am

Julle

Julle
Loistotyyppi
Loistotyyppi

6.11.2013 Tallustelua

"Joo kyllä se käy", huikkasin Sussulle kentälle.
Minun pitäisi tänään talutella Lara puolisentuntia. Olihan tämä kivaa talutella nuorta tammaa.
Lähdin hakemaan Laraa tarhasta, joka siaitsi Viuhdin tarhan takana. Ohimennessäni pysähdyin paijaamaan ruunaani ja kirjoittamaan tekstarin äidille, että minut pitää tulla hakemaan myöhemmin.
Lara oli jo innokkaana portilla odottamassa. Tallustelin portille nami kädessä. Annoin namin tälle ja samaan aikaan pujotin riimun päähän ja laitoin narun kiinni. Raotin porttia sen verran, että pääsimme Laran kanssa ulos tarhasta. Käpsyttelimme Viuhdin ja kumppaneiden tarhan ohi ja menimme maneesiin. Lara tuijotteli maneesin suuria ovia, mutta varmana tuli niiden välistä sisälle. Naksautin liinan kiinni riimuun ja irroitin narun pois. Veimme narun oven luo. Lähdimme käpsyttelemään oikeaan kierrokseen mihinkä tamma tuntui hyvin virkeältä ja energiseltä, joten jouduin tekemään "ympyröitä" mitkä näyttivät varmaan enemmän soikiolla. No harjoitus tekee mestarin. Vaihdoimme suuntaa ja aloin keksimään hyvän tehtävän Laralle. Tekisimme kulmaan ympyrän josta jatkamme seuraavaan kulmaan saakka ja sieltä suorassa linjassa toiseen kulmaan. Teimme tätä jonkin aikaa, kunnes vilkaisin kelloa. Se näytti 16:20. Olimme kävelleet 20 minuttia, joten menimme loppuajan kävelemään ulos. Vein Laran takaisin tarhaan ja paijasin tätä hyvästä käytöksestä. "Hyvä tyttö!"
"Hyvin meni Laran kanssa, "Tosi kiltisti tuli, vaik oliki energinen alus", kerroin sussulle meidän käpsyttelyistä. "Hyvä, eiku vaa toistekki liikuttaa Laraa", tyttö virnisti ja jatkoi käytävän lakaisemista.


by. Julle

// Kiva että Larallekkin innostuit tarinoimaan Smile Suloinen pikkutarina!
- S

4Jäinen Laululintu "Lara"  Empty Vs: Jäinen Laululintu "Lara" La Joulu 07, 2013 1:15 am

Sussu

Sussu
Admin

07.12.2013 Ratsukoulutus

Nostin rauhallisesti puhellen satulan Laran selkään. Se ei reagoinut siihen ollenkaan, vaan katseli minua suurilla silmillään. Tästä oli tullut nurukaiselle jo perusarkea, sillä sitä oli juoksuteltu muutamaan otteeseen satula selässä. Tänään olisikin sitten aika oppia uusi asia, nimittäin ratsastajan kantaminen selässä. Olin saanut Jullen avukseni taluttamaan Laraa, sillä itse tahdon olla se, joka kiipeää ratsaille. Taputan vajaakasvuisen suomenhevosen kaulaa ja kiinnitän satulavyön. Julle saapuukin samalla hetkellä talliin, mukanaan innokas ponityttö Nadja. 
- Nadja halus tulla kuvaa, Julle naurahtaa ja Nadja punastuu hieman. Naurahdan myös. 
- Sopiihan se, hymyilen ja nappaan karsinan ulkopuolelta Laran suitset. Nostan ohjat tamman kaulalle ja tottuneesti suitsin ratsuni. Huomaan karsinan ulkopuolelle kokoontuneen pienen hoitajalauman. 
- Sopiiko et kaikki ei kuitenkaan tuu kattoo ettei tää hermostu? kysyn hoitajilta naurahtaen pienesti. Nuo päästävät myöntyviä äännähdyksiä ja hajaantuvat hoitohevostensa luokse. Otan Jullelta kypäräni ja kiinnitän juoksutusliinan Laran kuolaimiin ja lähden taluttamaan tammaa ulos. Julle ja Nadja seuraavat perässäni pirteästi jutustellen. Saavumme maneesiin, jossa näenkin Carpon ja Dustyn. 
- Moi Carpo! Sopiiko että meet sielä toisessa päädyssä ku meillä alkaa nyt ratsukoulutus? kysyn ystävällisesti. Carpo nyökkää ja ohjaa Dustyn toiseen päätyyn ympyrälle. Itse taluttelen Laraa jonkin aikaa ympyrällä, ennenkuin käsken sen liinan päähän. Jään itse ympyrän keskelle ja pyydän Laran raviin. 
Kun juoksuttelu sujuu, pysäytän Laran ja huikkaan Jullen luokseni. Lara käyttäytyi juoksuttaessa todella hienosti. Itse kipaisen hakemaan jakkaran, jonka asetan Laran viereen. Nuori tamma mulkoilee sitä suurilla silmillään. Itse nousen jakkaralle ja puhelen Laralle rauhallisesti. Silittelen sen kaulaa ja nostan vähitellen jalkani jalustimeen. Ponnistan rauhallisesti ja aivan hitaasti nostan oikean jalkani Laran selän ylitse ja istahdan sen selkään. Nappaan toisenkin jalustimen jalkaani ja kehun Laraa. Seisoskelemme siinä paikallamme ja Lara saa totutella lisäpainoon selässään. Se ei tunnu olevan moksiskaan, joten lähdemme liikkeelle. Puristan pohkeeni ihan kevyesti tamman kylkiin sanoen samalla "käynti". Lara lähtee kävelemään Jullen vieressä melko vauhdikkaasti. Nadja napsii kuvia hymyssä suin. Kävelemme muutaman kierrosta ympäri ja päätämme kokeilla pitkän sivun verran ravia. Itse pyrin istumaan selässä rauhassa. Lara lähtee ravaamaan vauhdilla, muttei hätiköi turhia mihinkään suuntaan. Ravista käyntiin siirtymisen hoidamme niin, että itse pidätän pienesti ohjista. Se jo riittää ja Lara siirtyy tasaiseen käyntiin. Kehun tammaa ja otamme pysähdyksen kokeeksi. Kävelemme sen jälkeen vielä pari kierrosta ja laskeudun alas kehuen Laraa. Tamma käyttäytyi paremmin kuin oletin ja uskon että ajan myötä siitä tulee hyvä tuntihevonen. 
Palaamme Laran kanssa talliin ja kaikki haluavat tietää miten meni. 
- Lara oli aivan super. Se liikku tosi reippaasti ja käyttäyty hyvin, kerron hymyillen samalla, kun Nadja esittelee ottamiaan kuvia. Otan Laralta varusteet pois ja tiputan tamman ruokakuppiin muutamat porkkananpalat. Vien varusteet paikoilleen ja palaan takaisin Laran toppaloimen kanssa. Ilma on kylmentynyt lähiaikoina todella paljon ja pakkastakin on nykyään jo reippaammin. Huomaan samalla että Mette katselee loimia hieman hämmentyneenä. 
- Eli siis mitkä loimet laitan Dyanille nyt ku se on klipattu? tyttö kysyy minulta. 
- Toppaloimi riittää. Mut kiinnitä siihen vaikka toi fleece kaulakappale, vastaan hymyillen ja osoitan Lennin karsinan edessä riippuvaa fleeceloimea. Suokkiputte saa luvan lainata kaulakappalettaan. Mette nyökkää ja alkaa loimittaa hoitohevostaan, jota hän oli harjaillut. Menen toppaloimen kanssa Laran karsinalle ja loimitan tamman. Kiinnitän klipsut ja nappaan Jullen ojentaman riimun laittaen sen sitten Laran päähän. Klipsautan riimunnarun kiinni ja lähdemme Jullen kanssa viemään tammaa tarhaan. Lara kävelee vieressäni pirteästi ja energisesti. Se pörhistelee itseään kun kävelemme tarhojen välistä. Naurahdan pienesti. Kun Lara on tarhassa, palaamme Jullen kanssa talliin ja itse menen selailemaan tuntilistoja tallihuoneeseen. 
by; Sussu

https://metsakeiju.palstani.com

5Jäinen Laululintu "Lara"  Empty 22.12.2013 Laralla ajamassa Su Joulu 22, 2013 8:57 am

Julle

Julle
Loistotyyppi
Loistotyyppi

22.12.2013 Ajamassa Laralla

"Oon ihan just pihas", Näppäilin Sussulle vastausta.
Näin jo Metsiksen rakennusten häämöttävän ja kun saavuin jo tallin nurkalle oli Sussu kypärät käsivarressaan Laran vieressä kiinnittämässä kärryjä Ilkan kanssa.
"Moi ja sori kun myöhästyin", Pahoittelin tälle.
"Ei se mitään haittaa, Lara oli niin puhdas ettei sen harjailussakaan menny kauaa", tyttö kertoi.
Taputin nuorta suomenhevos tammaa kaulalle ja pomppasin Sussun perässä kärryihin. Laitoimme kypärät päähän ja lähdimme köpöttämään tielle.
Lara tähyili metsikköön, mutta kulki nätisti tien reunassa. Vaihdoimme Sussun kanssa kuulusiamme ja höpöteltiin muutenkin hevosista.
"Noni Lara nyt hölkytellään pikkumatka", Sussu lörpötteli neidille ja naksautti kielellään Laran raviin.
Tyttö lähti pyynnöstä juoksuun. Hölkyttelimme jonkun aikaa, kunnes käännyimme.
Sussu ojensi ohjia minulle. "Haluuks ajaa Laraa?" "Voin mä, mut en takaa taitoi", naurahdin ja nappasin ohjakset käteeni.
Juoksimme kotiinkin päin pienen matkan ja sitten annoimme neidin kävellä kotiin saakka. Näimme jo tarhoja ja siellä höriseviä hevosia. Lara vastasi ystävilleen pää pystyssä.

Harjasimme molemminpuolin Laraa. Se ravisteli päästään takamukseen saakka itsensä ja roikotteli päätänsä tyytyväisenä nauttien hoidosta.
"Kyl täst hyvä tulee", päivittelin Sussulle ja jynssäsin hieman hikistä karvaa.
"Kyllä varmasti", tyttövirnisti hevosen selän toiselta puolen.
Laitoimme Laralle loimen ja taluttelimme sen tarhoille.Päästyään aitauseen se heittäytyi makuulleen ja pyöri puolelta toiselle.

// Kiva pikkutarina :) Pari kirjotusvirhettä löyty, mutta ei häirinny mitenkää. Kiva että oot jaksanu nuorukaistaki hoidella :3 
- Sussu

6Jäinen Laululintu "Lara"  Empty Vs: Jäinen Laululintu "Lara" Su Helmi 02, 2014 6:28 am

Sussu

Sussu
Admin

02.02.2014 Kentällä

Jäinen Laululintu "Lara"  Lararatsii_zps178506b6

Tammassa on jo selvästikkin enemmän ryhtiä ja se jaksaa kannatella itseään paremmin. Päivän liikuttelut sujuivat kevyesti lähinnä suurilla ympyröillä ja siisteillä askelilla. Tasapainossa on vielä paljon parannettavaa, mutta tamma paranee hetki hetkeltä. Pysähdykset sujuivat tänään erityisen hyvin, eikä nuorukainen vastustellut pidätteitä enään niin paljon. Laukkakin nousi suoralla uralla ihan mukavasti muutamien epäonnistuneiden yritysten jälkeen.

by; Sussu

https://metsakeiju.palstani.com

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa